Denna tillgänglighetsbeskrivning gäller tjänsten Oma Tradeka och har upprättats .
Tillgänglighetskraven gäller för tjänsten i fråga från och med .
Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en extern expertorganisation.
Status för den digitala tjänstens tillgänglighet
Webbplatsen uppfyller delvis kraven.
Ej tillgängligt innehåll
Struktur och riktning
- Riktningens ordningsföljd är inte i alla situationer logisk. (2.4.3)
- Att rikta formulärprocesserna, till exempel att markera avkastningsandelarna i olika skeden, är utmanande och ologiskt. (3.3.2)
- Riktningen försvinner och hoppar till början när innehållet uppdateras, vilket medför olägenheter för särskilt dem som använder skärmläsare och tangentbord. (3.2.1, 2.4.3)
- Vid riktning mot lyftet med medlemsförmånen på första sidan försvinner informationen om förmånen. (2.1.1)
- Några knappars visuella status motsvarar inte den verkliga statusen, till exempel en knapp ser ut att vara aktiv även om den inte kan användas. (1.3.1, 4.1.2)
Visuellt utseende och kontrast
- Texterna på bilderna uppfyller inte alltid kraven på kontrast i tillräcklig omfattning, vilket kan göra det svårt att läsa texten. (1.4.3)
- Fontens storlek kan inte ändras i webbläsarens inställningar, vilket begränsar möjligheten att förstora texten utan assisterande teknik. (1.4.4)
Innehåll och semantik
- I alla bilder saknas alternativa texter, inklusive de bilder som innehåller text utan motsvarande ersättande text. (1.1.1)
- I flera element saknas beskrivande
<title>
identifierare, som skulle hjälpa den som använder skärmläsare att få en uppfattning om sidornas uppbyggnad och innehåll. (4.1.2) - I alla länkar beskrivs inte klart och tydligt vad som händer när man klickar på länken. (2.4.4)
Formulär och interaktion
- Felmeddelanden kan inte alltid upptäckas med en skärmläsare eller länkas inte tydligt till inmatningsfälten. De är inte heller enhetligt utformade. (3.3.1, 3.3.3, 4.1.3)
- Medlemsinitiativens omröstningsfunktion är inte till alla delar tillgänglig: röstantalet visas inte tydligt och den som använder skärmläsare får inte information om omröstningens status eller ändringar i den. (1.3.1, 4.1.2, 4.1.3)
- Medlemskortet uppfyller inte alla tillgänglighetskrav, vilket kan begränsa användningen för olika användargrupper. (1.3.1, 4.1.2)
På vilket sätt de tjänstspecifika tilläggskraven uppfylls och annan information som rör tjänsten
Allmän beskrivning av den digitala tjänsten
Oma Tradeka är en elektronisk servicekanal för Tradekas medlemmar, via vilken medlemmarna kan sköta ärenden som rör deras medlemskap och ha tätare kontakt med andelslaget. I Oma Tradeka finns också Tradekas elektroniska medlemskort. Via tjänsten Oma Tradeka kan medlemmarna kontrollera och ändra sina kontaktuppgifter, teckna och förvalta Tradekas avkastningsandelar, rösta i medlemsomröstningar samt göra och understöda medlemsinitiativ.
Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst?
Meddela detta till oss så gör vi vårt bästa för att korrigera bristen.
- Via e-post: jasenpalvelu@tradeka.fi
- Med responsformuläret: https://www.tradeka.fi/yhteystiedot/anna-meille-palautetta
Tillsynsmyndighet
Om du upptäcker tillgänglighetsproblem på webbplatsen, skicka först respons till oss, det vill säga webbplatsens administratör. Svaret kan dröja upp till 14 dagar. Om du inte är nöjd med svaret eller inte alls har fått något svar inom två veckor, kan du göra en anmälan till Traficom. På Traficoms webbplats hittar du exakt information om hur du kan göra en anmälan och om hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Transport- och kommunikationsverket TraficomEnheten för tillsyn över digital tillgänglighet
PB 320
00059 TRAFICOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
Telefonnummer, växel: 029 534 5000