Saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Oma Tradeka -palvelua ja on laadittu .

Saavutettavuusvaatimukset koskevat kyseistä palvelua alkaen.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Verkkosivusto täyttää vaatimukset osittain.

Ei-saavutettava sisältö

Rakenne ja kohdistus

  • Kohdistusjärjestys ei kaikissa tilanteissa ole looginen. (2.4.3)
  • Lomakeprosessien (esim. tuotto-osuuksien merkitseminen) vaiheisiin kohdistaminen on haastavaa ja epäloogista. (3.3.2)
  • Kohdistus katoaa ja hyppää alkuun sisällön päivittyessä, mikä haittaa erityisesti ruudunlukija- ja näppäimistökäyttäjiä. (3.2.1, 2.4.3)
  • Etusivun jäsenetunostoon kohdistaessa tieto edusta katoaa. (2.1.1)
  • Joidenkin painikkeiden visuaalinen tila ei vastaa todellista tilaa (esim. näyttää aktiiviselta vaikka ei ole käytettävissä). (1.3.1, 4.1.2)

Visuaalisuus ja kontrasti

  • Tekstit kuvien päällä eivät kaikissa tapauksissa täytä riittäviä kontrastivaatimuksia. (1.4.3)
  • Fonttikokoa ei voi muuttaa selaimen asetuksista, mikä rajoittaa tekstin suurentamista ilman avustavia teknologioita. (1.4.4)

Sisältö ja semantiikka

  • Kuvista puuttuvat vaihtoehtoiset tekstit, mukaan lukien kuvat, jotka sisältävät tekstiä ilman tekstivastinetta. (1.1.1)
  • Useista elementeistä puuttuvat kuvaavat <title>-tunnisteet, jotka auttaisivat ruudunlukijakäyttäjää hahmottamaan rakenteen ja sisällön. (4.1.2)
  • Kaikissa linkeissä ei kuvata selkeästi, mitä tapahtuu linkkiä klikattaessa. (2.4.4)

Lomakkeet ja vuorovaikutus

  • Virheviestit eivät aina ole havaittavia ruudunlukijalla tai linkity selkeästi syöttökenttiin, eikä niiden esitystapa ole yhtenäinen. (3.3.1, 3.3.3, 4.1.3)
  • Jäsenaloitteiden äänestystoiminto ei ole kaikin osin saavutettava: äänimäärät eivät ole selkeästi esillä, eikä ruudunlukijalle välity tieto äänestyksen tilasta tai sen muutoksista. (1.3.1, 4.1.2, 4.1.3)
  • Jäsenkortti ei täytä kaikkia saavutettavuusvaatimuksia, mikä voi rajoittaa sen käyttöä eri käyttäjäryhmille. (1.3.1, 4.1.2)

Palvelukohtaisten lisävaatimusten täyttyminen ja muut palvelua koskevat tiedot

Yleinen kuvaus digitaalisesta palvelusta

Oma Tradeka on Tradekan jäsenten sähköinen jäsenpalvelukanava, jonka kautta jäsenet voivat hoitaa jäsenyyteensä liittyviä asioita ja olla tiiviimmässä yhteydessä osuuskuntaan. Palvelusta löytyy myös Tradekan sähköinen jäsenkortti. Jäsenet voivat tarkistaa ja muokata yhteystietoja, merkitä ja hallinnoida tuotto-osuuksia, äänestää jäsenäänestyksessä sekä tehdä ja kannattaa jäsenaloitteita.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?

Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Valvontaviranomainen

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
Puhelin (vaihde): 029 534 5000